Abstract
Bannayan-Riley-Ruvalcaba syndrome (BRRS) is an overgrowth syndrome and polyposis condition,
which carries an increased risk for development of benign and malignant tumors of
various tissues and organs. A 9-year-old boy with BRRS who had multiple subcutaneous
mesenchymal tumors and follicular adenoma of the thyroid and a 14-year-old boy with
multiple subcutaneous mesenchymal tumors and gastrointestinal polyposis are presented,
with special emphasis on the surgical management of these patients.
Résumé
Le syndrome de Bannayan-Riley-Ruvalcaba (BBR) est un syndrome de croissance excessive
avec des polypes qui comporte un risque accru de développement de tumeurs bénignes
ou malignes de différents organes et tissus. Un garçon de 9 ans avec BBR qui avait
de multiples tumeurs mésenchymateuses sous-cutanées et un adénome folliculaire de
la thyroïde ainsi qu'un garçon de 14 ans avec de multiples tumeurs mésenchymateuses
sous-cutanées et des polypes gastro-intestinaux sont présentés, en s'intéressant particulièrement
au traitement chirurgical de ces patients.
Resumen
El síndrome de Bannayan-Riley-Ruvalcaba (BRRS) es un síndrome de sobrecrecimiento
y poliposis que implica un riesgo elevado de desarrollo de tumores malignos y benignos
de varios tejidos y órganos. Presentamos un niño de 9 años con BRRS que tuvo múltiples
tumores mesenquimatosos subcutáneos y adenoma folicular del tiroides y otro de 14
años con tumores mesenquimatosos subcutáneos y poliposis gastrointestinal haciendo
énfasis en el tratamiento quirúrgico de estos pacientes.
Zusammenfassung
Das Bannayan-Riley-Ruvalcaba-Syndrom ist ein Hypertrophiesyndrom mit einer Polyposis,
welche ein erhöhtes Risiko für die Entwicklung benigner und maligner Tumoren in verschiedenen
Geweben und Organen mit sich bringt. In der vorliegenden Arbeit wird ein 9 Jahre alter
Knabe mit BRRS-Syndrom vorgestellt, der multiple subkutane, mesenchymale Tumoren sowie
ein follikuläres Adenom der Schilddrüse aufweist. Ebenso wird ein weiterer, 14 Jahre
alter Knabe mit multiplen subkutanen, bindegewebigen Tumoren und einer gastrointestinalen
Polyposis beschrieben und auf die speziellen chirurgischen Aspekte bei der Behandlung
dieser Patienten hingewiesen.
Key words
Bannayan-Riley-Ruvalcaba syndrome - thyroid - adenoma - hamartoma - juvenile polyposis
Mots-clés
Syndrome de Bannayan-Riley-Ruvalcaba - thyroïde - adénome - hamartome - polype juvénile
Palabras clave
Síndrome de Bannayan-Riley-Ruvalcaba - tiroides - adenoma - hamartoma - poliposis
juvenil
Schlüsselwörter
Bannayan-Riley-Ruvalcaba-Syndrom - Schilddrüsenadenom - Hamartome - juvenile gastrointestinale
Polyposis
References
- 1
Bannayan G A.
Lipomatosis, angiomatosis, and macrencephalia. A previously undescribed congenital
syndrome.
Arch Pathol.
1971;
92
1-5
- 2
Carethers J M, Furnari F B, Zigman A F. et al .
Absence of PTEN/MMAC1 germ-line mutations in sporadic Bannayan-Riley-Ruvalcaba syndrome.
Cancer Res.
1998;
58
2724-2726
- 3
Cohen M M.
Mental deficiency, alterations in performance and CNS abnormalities in overgrowth
syndromes.
Am J Med Genet.
2003;
117
49-56
- 4
DiLiberti J H.
Inherited macrocephaly-hamartoma syndromes.
Am J Med Genet.
1998;
79
284-290
- 5
Dvir M, Beer S, Aladjem M.
Heredofamilial syndrome of mesodermal hamartomas, macrocephaly and pseudopapilledema.
Pediatrics.
1988;
81
287-290
- 6
Eng C.
PTEN: One gene, many syndromes.
Hum Mutat.
2003;
22
183-198
- 7
Faisal A S, Marsh D J, Weremowicz S. et al .
Balanced translocation of 10q and 13q, including the PTEN gene in a boy with a human
chorionic gonadotropin-secreting tumor and the Bannayan-Riley-Ruvalcaba syndrome.
J Clin Endocrinol Metab.
1999;
84
4665-4670
- 8
Fargnoli M C, Orlow S J, Semel-Concepcion J.
Clinicopathologic findings in the Bannayan Riley Ruvalcaba-Syndrome.
Arch Dermatol.
1996;
132
1214-1218
- 9
Gorlin R J, Cohen M M, Condon L M, Burke B A.
Bannayan-Riley-Ruvalcaba syndrome.
Am J Med Genet.
1992;
44
307-331
- 10 Jones K L. Smith's Recognizable Patterns of Human Malformation. 5th ed. Philadelphia;
WB Saunders Co 1997: 522-523
- 11
Lowichik A, White F W, Timmons C F. et al .
Bannayan-Riley-Ruvalcaba syndrome: spectrum of intestinal pathology including juvenile
polyps.
Pediatr Dev Pathol.
2000;
3
155-161
- 12
Marsh D J, Kum J B, Lunetta K L. et al .
PTEN mutation spectrum and genotype-phenotype correlations in Bannayan-Riley-Ruvalcaba
syndrome suggest a single entity with Cowden syndrome.
Hum Mol Genet.
1999;
8
1461-1472
- 13
Otto L R, Boriack R L, Marsh D J. et al .
Long-chain L3-hydroxyacyl-CoA dehydrogenase (LCHAD) deficiency does not appear to
be the primary cause of lipid myopathy in patients with Bannayan-Riley-Ruvalcaba syndrome
(BRRS).
Am J Med Genet.
1999;
83
3-5
- 14
Öztürk H, Karnak İ, Sakarya M T, Cetinkursun S.
Proteus syndrome: clinical and surgical aspects.
Ann Genet.
2000;
43
137-142
- 15
Riley H D, Smith W R.
Macrocephaly and multiple hemangiomata.
Pediatrics.
1960;
26
293-300
- 16
Zonana J, Rimoin D L, Davis D C.
Macrocephaly with multiple lipomas and hemangiomas.
J Pediatr.
1976;
89
600-603
- 17
Zori R T, Marsh D J, Graham G E, Marliss E B, Eng C.
Germline PTEN mutation in a family with Cowden syndrome and Bannayan-Riley-Ruvalcaba
syndrome.
Am J Med Genet.
1998;
80
399-402
M.D. İ. Karnak
Department of Pediatric Surgery
Hacettepe University Faculty of Medicine
06 100 Sıhhiye
Ankara
Turkey
Email: ikarnak@hacettepe.edu.tr